۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۵۸۷۰۴۳
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

اقتدار نیروهای مسلح دشمنان را به زانو درآورده است| کدام عاقلی با فروش تراکم شهر را مدیریت می کند

امام جمعه موقت تهران با انتقاد از تراکم فروشی شهرداری تهران گفت: شهردار تهران باید با تکیه بر نظر رهبر انقلاب درباره استفاده از صاحبان فکر و علم، زمینه حضور دانشگاه در مدیریت تهران را فراهم آورد.
حجت الاسلام ابوترابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با اشاره به آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» گفت: امت اسلامی دعوت شده اند که همه با هم و در کنار هم به ریسمان الهی چنگ بزنند، بنابراین همه ما موظف هستیم که از تفرقه و تشتت دوری کنیم.

وی با بیان این که در سایه اصلاح جامعه راه برای اصلاح افراد هموار می شود، عنوان کرد: اگر وحدت دسته جمعی تحقق یابد راه برای حضور آموزه های وحیانی در جامعه هموار می شود و در غیر این صورت آموزه های اسلامی در خانه ها زندانی خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به اهمیت حیات اجتماعی در آموزه های وحیانی اظهار داشت: آموزه های اسلامی بر تأسیس نظام سیاسی مبتنی بر مبانی اسلامی اصرار دارند و پیامبر اکرم(ص) نخستین مؤسس این نظام بودند.

وی با تأکید بر اهمیت وحدت و انسجام امت اسلامی بیان کرد: وحدت ملی و انسجام اسلامی یک اصل ضروری دین است، از این رو همه آموزه ها بر آن اصرار دارند؛ آموزه های اسلام بدون استثنا زمینه وحدت جامعه اسلامی و وحدت امت اسلام را فراهم می کنند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به تأکید آیات و روایات بر ضرورت ایجاد عدالت در جامعه بشری خاطرنشان کرد: همه ما در هر پست و مقامی که هستیم باید در مسیر عدالت قدم برداریم، زیرا عدالت زمینه انسجام جامعه اسلامی را فراهم می کند؛ این عدالت است که سبب می شود آن نویسنده مسیحی بعد از هزار و 400 سال از امیرمؤمنان(ع) با عنوان «صوت العدالة» یاد کند.

وی با بیان این که بسط عدالت، رسالت انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: قرآن کریم همواره توصیه می کند که در راه عدالت حتی از حق شخصی خود نیز بگذرید؛ اگر این گونه قدم برداریم عالی ترین سطح عدالت را در جامعه شاهد خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به این که بر اساس آیات قرآن کریم جامعه باید بر اساس عقل و علم حرکت کند، تأکید کرد: هر کجا اختلاف است، باید علم و دانش را فصل الخطاب قرار دهیم؛ اگر هوا و هوس ها و گرایش های جناحی را کنار بگذاریم، علم راه انسجام را فراهم می کند.

وی در ادامه با بیان این که کسانی که از اختلاف میان شیعه و سنی دم می زنند رو به روی منطق اسلام و اهل بیت(ع) قرار گرفته اند، گفت: امروز تحت عمود ولایت فقیه راه برای وحدتی افتخار آفرین و عزت بخش هموار شده است و ما باید این مسأله را تقویت کنیم.

امام جمعه موقت تهران به هفته بسیج و افتخاراتی که بسیج برای ملت ایران آفریده است اشاره و عنوان کرد: بسیج مستضعفین در ایران، عراق، سوریه، یمن، فلسطین، لبنان و سراسر دنیای اسلام تحت فرماندهی ولی فقیه در برابر استکبار با قدرت ایستاده است.

به گزارش رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با بیان این که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران یک نیروی مقتدر و بازدارنده است، گفت: نیروی دریایی بسیار مقتدر است و روز به روز باید بر این اقتدار افزوده شود؛ بدون شک این اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که دشمن را در منطقه به زانو در آورده و سبب شده است تا رژیم غاصب صهیونیستی در برابر مردم مقاوم غزه تسلیم شود.

امام جمعه موقت تهران ادامه خطبه دوم نماز عبادی سیاسی جمعه تهران را به مسائل اساسی مدیریت شهری اختصاص داد و تصریح کرد: از شهردار تهران که دانش آموخته دانشگاه بوده و در رشته معماری و شهرسازی صاحب نظر است، انتظار می رود نظر رهبر معظم انقلاب را در زمینه تکیه بر صاحبان فکر، دانش و علم محقق کرده و زمینه حضور دانشگاه در زمینه مدیریت تهران را فراهم آورد.

وی با بیان این که ما نیازمند به شهری هستیم که نقشه آن بر اساس دانش و علم طراحی و اجرا شود، خطاب به شهردار تهران ابراز داشت: شما راه را برای مدیریت مبتنی بر دانش هموار کنید؛ برای مدیریت کلان شهر تهران نیازمند به حضور همه نهادهای مؤثر هستیم، زیرا آن مدیریتی موفق است که راه را برای اجماع، حضور و مشارکت مسؤولان در نهادهای مختلف در زمینه مدیریت شایسته تهران هموار کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد هم اندیشی و هم گرایی را از ویژگی های بارز یک مدیر توانا دانست و افزود: این رسالت دستگاه اجرایی است که با صرف وقت و استماع دغدغه ها، نقدها و نظر ها زمینه مشارکت دلسوزان انقلاب و حضور چهره های علمی را در مدیریت کشور فراهم آورد، زیرا این مسأله راه رسیدن به اقتدار و عزت است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که ارتقای بهره وری یکی از مسائل اساسی مدیریت شهری است، خطاب به دولت، شهردار تهران و همه نهادها تصریح کرد: قبل از آن که به افزایش درآمدها فکر کنید به کاهش و مدیریت هزینه ها و ارتقای بهره وری بیاندیشید، چراکه این راه حل معضلات کشور است؛ باید هزینه های مدیریت شهر کاهش پیدا کرده و بهره وری و رضایت مردم ارتقا یابد.

امام جمعه موقت تهران به منبع درآمد شهرداری اشاره و بیان کرد: کدام کشور و شهردار عاقلی با فروش تراکم، شهر را مدیریت می کند؟ کدام قاعده علمی اقتضا می کند که با فروش تراکم معماری را تخریب کرده و موجبات عدم رضایتمندی شهروند را فراهم آوریم؟ درآمد زایی از فروش تراکم و عوارض تغییر کاربری، موجب تخریب محیط زیست شهری، تضییع حقوق شهروندان و آسیب شهرنشینی مذهبی و دینی می شود.

وی تأکید کرد: کدام نهاد علمی تأیید کرده که تهران باید به صورت عمودی رشد کند و آسمان خراش های بی ضابطه در خیابان هایی که با این طبقات سنخیت ندارد برای تأمین هزینه های شهر ساخته شود؟ با یک اتاق فکر راه را برای معماری شهر بر اساس رشد افقی شهر هموار کنید، زیرا این رشد با تفکر دینی و مذهبی سازگار است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد همچنین در ادامه بر ضرورت سامان دهی به سامانه حمل و نقل شهری به ویژه متروی تهران تأکید کرد و گفت: ما به سبب خیانت برخی مدیران نالایق، در حوزه متروسازی حدود صدسال عقب بودیم، اما علیرغم همه تحریم ها و مشکلات به برکت انقلاب اسلامی توانستیم امروز حدود سیصد کیلومتر مترو تأسیس کنیم که روزانه سه میلیون نفر را جابه جا می کند؛ ما هم اکنون در کنار کشورهایی هستیم که حدود 150 سال قبل به صنعت متروسازی روی آورده بودند، اما هنوز هم باید تلاش کنیم و آن را با بهره وری بیشتر در اختیار مردم قرار دهیم.

امام جمعه موقت تهران در پایان با انتقاد از میزان تولید پسماند در تهران خاطرنشان کرد: میزان تولید پسماند در تهران دو برابر شهرها و کلان شهرهای همانند تهران است؛ روزانه 8 تا 9 هزار تن در تهران پسماند تولید می شود و مسؤولان خدمات شهری که باید بر دست آن ها بوسه زد این پسماند را جمع می کنند؛ شایسته نیست که در دوران تحریم در تهران دو برابر جاهای دیگر پسماند تولید شود و هزینه ای بالغ بر 800 میلیاردتومان برای مدیریت شهری اختصاص داده شود./841/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات